Overgewicht voorkomen met verduisterende gordijnen


Verduisterende gordijnen zorgen ervoor dat je beter slaapt. En behalve dat je je daar prettiger door voelt, ís het ook aantoonbaar beter voor je gezondheid. Zo helpt een betere nachtrust onder andere overgewicht voorkomen.

Dat blijkt uit onderzoek dat is uitgevoerd op het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Daar promoveerde internist in opleiding Rosa van den Berg op het effect van een verstoorde nachtrust op de gezondheid. De onderzoeker komt met een aantal concrete adviezen. Een van die adviezen is heel eenvoudig en direct te realiseren: Neem verduisterende gordijnen in de slaapkamer.

Overgewicht door te veel blootstelling aan daglicht

Rosa van den Berg promoveerde in oktober 2017 op dit onderzoek. Zelf noemt ze als kern van het probleem onze huidige levensstijl, waarin het verschil tussen dag en nacht steeds meer vervaagt:
“We doen tegenwoordig alsof het altijd dag is. Kijk maar eens naar een foto van Europa bij nacht, het is een grote zee van licht.”

Met haar onderzoek toonde van den Berg de directe relatie aan tussen het teveel blootgesteld worden aan licht en de nadelen voor je gezondheid. Zo constateerde ze onder andere dat muizen die langer aan daglicht worden blootgesteld, steeds dikker worden. Ook bij mensen is dat effect aanwezig:
“Bij mensen is ook bekend dat er een relatie is tussen hoe donker het is in je slaapkamer en hoe dik je bent.”
Met verduisterende gordijnen en een donkere slaapkamer kunnen we dus overgewicht voorkomen. In het proefschrift wordt dit uitgewerkt.

Overgewicht voorkomen door minder licht

Van den Berg analyseerde dit verband tussen te veel licht en gewichtstoename verder. Voor het eerst heeft men bij het LUMC aangetoond dat dit te maken heeft met het zogeheten bruine vet in ons lijf. Dit bruine vet wordt ook wel de kachel van het lichaam genoemd. Het verbrandt suiker en vetten en produceert daarmee warmte. Als je bruine vet actiever is, wordt als je eet de energie eerder verbrand in plaats van opgeslagen. Datzelfde bruine vet wordt echter minder actief als het langer wordt blootgesteld aan licht. Het effect is dan ook dat eten minder snel verbrand en naar verhouding meer wordt opgeslagen. Je wordt dus dikker. Daar komt nog bij dat de activiteit van het bruine vet ook gedurende de dag verschilt. Het moment waarop we eten maakt dus ook uit voor een goede verwerking van ons voedsel.

Rosa van den Berg komt dan ook met twee concrete adviezen om het bruine vet optimaal zijn werk te laten doen. We kunnen overgewicht verminderen door het kopen van verduisterende gordijnen én door goed te ontbijten.

Ook andere gezondheidseffecten door te weinig nachtrust

Met te korte of onderbroken nachten veroorzaak je overigens niet alleen overgewicht. Ook voor hart en bloedvaten is het weinig gezond. Wetenschappers zien een toename van aderverkalking bij de verschuiving van het dag- en nachtritme door bijvoorbeeld ploegendiensten. Hoewel veel mensen beweren met minder slaap toe te kunnen, lijkt toch vrijwel iedereen een aaneengesloten nachtrust nodig te hebben van minimaal 7 uur.


Verduisterende gordijnen om overgewicht te voorkomen

Verduisterende gordijnen, 7 uur slaap en goed ontbijten is dus het advies. Bij Gordijn.nl bepalen we natuurlijk niet hoelang je slaapt en we bezorgen ook geen ontbijt op bed. Maar met goede verduisterende gordijnen kunnen we je wel uitstekend helpen. We hebben een uitgebreid assortiment met gordijnen die zijn gemaakt uit speciale verduisterende kwaliteitsstoffen. Die zorgen ervoor dat het daglicht buiten blijft en jijzelf kunt genieten van een optimale nachtrust. Overgewicht voorkomen? Gordijn.nl helpt je erbij met onze verduisterende gordijnen! Bekijk onze verduisterende stoffen op www.gordijn.nl of neem vrijblijvend contact met ons op. 

Reacties